Miten tunnistaa eettinen hevosalan palveluntarjoaja?

Tämä kysymyspatteristo on tarkoitettu avuksi ihmisille, jotka haluavat löytää itselleen tai läheiselleen harrastuspaikan, opettajan tai valmentajan, joka huomioi hevosen hyvinvoinnin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. 

Panostukset hevosen hyvinvointiin vaativat palveluntarjoajilta resursseja. On ymmärrettävää, että muutokset vaativat aikaa ja tapahtuvat asteittain. Jokaisen kohdan toteutumista tärkeämpää on se, että palveluntarjoaja pyrkii jatkuvasti kehittämään toimintaansa hevosten hyvinvoinnin edistämiseksi. Tutustu myös EEWAn eettiseen linjaukseen.

Grafiikkakuvaa laitumella käyskentelevästä hevosesta

Miten hevonen asuu

Kuinka paljon hevonen saa ulkoilla?

Luonnossa hevoset liikkuvat valtaosan päivästä ja omaehtoinen liikunta on hyvinvoinnille välttämätöntä. Nyrkkisääntö on, että mitä enemmän hevonen pääsee ulkoilemaan, sen parempi.

Elääkö hevonen yksin, vai onko sillä pihatto- tai tarhakavereita?

Hevonen on sosiaalinen eläin, jolle lajitoverin seura on välttämätön tarve. Hevoselle tulisi tarjota mahdollisuus elää lajitoverin kanssa tai laumassa.

Minkä kokoisessa ja kuinka hyvin hoidetussa tilassa hevonen ulkoilee? Mahtuuko se liikkumaan kaikissa askellajeissa mukaan lukien kiitolaukka? 

Hevosen tulisi pystyä liikkumaan kaikissa askellajeissa ulkoillessaan. Pienet ja huonopohjaiset tarhat eivät tarjoa tätä mahdollisuutta.

Onko hevosella kuiva ja kuivitettu tila, jossa hevonen voi nukkua makuultaan?

Hevoselle on tärkeää päästä nukkumaan päivittäin täysin rentona kyljellään maaten. Tähän se tarvitsee riittävän ison tilan ja sopivan alustan. 

Kuinka usein hevoselle tarjotaan korsirehua eli heinää tai olkea?

Hevoselle tulisi tarjota korsirehua mahdollisimman usein, vähintään neljän tunnin välein.

Hoidetaanko hevosen hampaita ja kavioita säännöllisesti?

Hevosten hampaat tulisi hoitaa säännöllisesti hampaisiin erikoistuneen eläinlääkärin toimesta. Myös kaviot kaipaavat säännöllistä vuolua tai kengitystä.

Grafiikkakuvaa jossa ihminen ja hevonen ottavat rauhallisesti kontaktia toisiinsa

Hevosen kanssa toimiminen

Kohdistaako palveluntarjoaja hevoseen fyysistä tai henkistä väkivaltaa? Sisältyykö palveluntarjoajan koulutuskeinoihin kivun aiheuttaminen hevoselle tai sillä uhkaaminen, pako- tai pelkoreaktion provosoiminen, floodaaminen tai alistaminen?

Eettisesti toimiva palveluntarjoaja ei käytä fyysistä eikä henkistä väkivaltaa hevosten kanssa toimiessaan. Yllä mainitut fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan perustuvat keinot eivät kuulu eettisen palveluntarjoajan toimintatapoihin. Hevosen kouluttaminen ja käsittely ei vaadi väkivaltaa. Eettisesti toimiva palveluntarjoaja ei myöskään ohjaa oppilastaan tai valmennettavaansa käyttämään väkivaltaa tai voimakeinoja.

Ovatko hevoset pääosin mukavia ja turvallisia harrastuskavereita, vai joutuuko niiden kanssa säännöllisesti vaaratilanteisiin? Onko tavallista, että hevonen uhkailee, puree, potkii tai pukittelee? Kuinka palveluntarjoaja suhtautuu tällaiseen käyttäytymiseen?

Hevosella on aina syy käyttäytymiselleen. Varustaessa vaarallisesti käyttäytyvän hevosen toiminnan taustalla voi olla esimerkiksi kipu, epäsopivat varusteet tai että hevonen on oppinut että varustamisesta seuraa jotain ikävää. Toistuva aggressiivinen käyttäytyminen on  hevoselle epänormaalia käytöstä, jonka syy tulee aina selvittää. Mikäli tilanne ohitetaan toteamalla hevosen hankalan käytöksen johtuvan sen luonteesta tai kunnioituksen puutteesta, kannattaa tilannetta tarkastella kriittisesti. Asiantunteva ammattilainen pohtii hevosen käyttäytymisen syitä terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta.

Vaikuttavatko hevosten varusteet sopivilta?

Varusteiden sopivuutta voi olla vaikea arvioida. Painaumat, hiertymät, aristaminen koskettaessa ja varusteen väistäminen voivat olla merkkejä varusteiden epäsopivuudesta. Epäsopivat varusteet aiheuttavat hevoselle epämukavuutta ja kipua. 

Onko ratsastajille painorajat?

Eri kokoisille hevosille sopivat eri kokoiset ratsastajat. On tärkeää pitää huolta, että hevonen kantaa itselleen oikean kokoista kuormaa. Ratsastajan painon kysyminen on hevosen hyvinvoinnista huolehtimista. Ratsastajan painorajoitukset koskevat kaikkia hevosrotuja. 

Miten palveluntarjoaja neuvoo toimimaan ongelmatilanteissa? Pyritäänkö epätoivotun tai epänormaalin käytöksen juurisyytä selvittämään, vai ainoastaan poistamaan tai estämään käytös?

Hevosen ainoa tapa ilmentää epämukavuutta ihmisille on sen käyttäytyminen. Käyttäytymisen juurisyy tulee aina pyrkiä selvittämään sen sijaan, että keskitytään käyttäytymisen kitkemiseen tai estämiseen. Voimakeinoja tulisi käyttää ainoastaan äärimmäisissä hätätilanteissa hevosen tai ihmisen ollessa vaarassa. Jos hätätilanteita tapahtuu viikoittain tai kuukausittain, on tärkeää pysähtyä miettimään mistä vaarallinen käytös johtuu ja miten sitä voisi ennaltaehkäistä.  

Kuinka palveluntarjoaja suhtautuu hevosen kommunikaatioyrityksiin? Annetaanko hevoselle mahdollisuus ilmaista tunteita, mielipiteitä ja mahdollista epämukavuutta?

Hevosen ja ihmisen välillä tulee olla kaksisuuntainen kommunikaatio. On tärkeää, että hevonen saa ilmaista itseään ja sitä kuunnellaan. Jos hevonen oppii, että sen kommunikaatioyritykset eivät johda mihinkään tai niistä jopa seuraa jotain ikävää, hevonen ei enää yritä kommunikoida ihmisen kanssa. Tämä voi johtaa hevosen sulkeutumiseen tai pahimmillaan opittuun avuttomuuteen.

Jos hevonen on väsynyt tai haluton, miten siihen suhtaudutaan? Pakotetaanko hevonen liikkumaan voimakeinoin vastusteluista huolimatta, vai lasketaanko vaatimustasoa?

Hevosillakin on erilaisia päiviä. Jos tilanteen ratkaisemiseksi ei löydy muita työkaluja kuin voimakeinot, on reilua madaltaa vaatimustasoa. Hevonen voi myös olla kipeä tai opitusti avuton. Harjoituksen kesken jättäminen ei ole luovuttamista, vaan joskus aikalisän ottaminen on välttämätöntä hevosen hyvinvoinnille.

Puhuuko palveluntarjoaja hevosista kunnioittaen vai epäkunnioittavasti?

Sillä miten hevosista puhutaan, on valtava vaikutus siihen miten hevosten kanssa toimitaan. Negatiivinen puhe, kuten hevosen syyttely tai nimittely, voi pahimmillaan johtaa epäreiluun toimintaan hevosta kohtaan. Hevosen käyttäytyminen voidaan esimerkiksi tulkita tahallisena kiusantekona, vaikka kyseessä olisi hevosen yritys kommunikoida esimerkiksi kipua tai pelkoa. Ihmisen asenne voi estää tai auttaa hevosen kuuntelemista.

Saako palveluntarjoajalle esittää kysymyksiä? 

Opettajan, valmentajan ja tallin omistajan tehtävänä on auttaa asiakastaan kehittymään ja ymmärtämään hevosia paremmin. Mikäli palveluntarjoaja ei ole valmis vastaamaan kysymyksiisi tai keskustelemaan kanssasi, kannattaa miettiä vastaako palvelu tarpeitasi ja toiveitasi.

Ovatko vuorovaikutustilanteet palveluntarjoajan kanssa valmentavia ja kannustavia vai lannistavia?

Vuorovaikutus palveluntarjoajan kanssa tulisi olla kannustavaa ja miellyttävää. Sen ei kuulu olla lannistavaa tai ahdistavaa. 

Grafiikkakuva, jossa ihmisen kämmenellä takajaloillaan seisova hevonen

Viimeiseksi tämä tärkeä kysymys: Pyrkiikö palveluntarjoaja kehittämään hevosten hyvinvointia?

Tietoisuus hevosen hyvinvointiin vaikuttavista asioista on lisääntynyt paljon viime vuosien aikana. Käytännössä asiat esimerkeiksi talleilla kuitenkin vaativat paljon järjestelyjä, jotka eivät tapahdu yhdessä yössä. Nykytilan lisäksi tärkeää on huomioida myös se, mihin suuntaan palveluntarjoaja on toimintaa kehittämässä.